1.
Přátelská hra (Friendly Game)
Smyslem této nejzákladnější
hry je, abyste vašemu koni dokázali, že mu nechcete ublížit, i když byste
mohli. Díky „přátelské hře“ docílíte u svého koně nejrychlejších pokroků
ve vašem vztahu. Místo prostého hlazení a klidného zacházení byste měli koně
konfrontovat se situacemi, které ho mohou vystrašit a přitom mu dokázat, že mu
nehrozí žádné nebezpečí. Libovolným předmětem (ohlávkou, bundou, provazem,
kartáčem, igelitovým sáčkem apod.) třeme koně po celém těle, omotáváme mu
provaz kolem nohou nebo mu ho přehazujeme přes hřbet a hlavu, s rukama u sebe
poskakujeme kolem koně, pokládáme mu na hřbet sedlovou dečku…Trik spočívá v
tom, abychom všechny úkoly prováděly v pravidelném rytmu, dokud si kůň není
jistý, že se nemusí ničeho bát a nezůstane klidně stát. Na rozdíl od
ostatních her, při kterých vyžadujeme po koni pohyb, je smyslem
„přátelské hry“ dosažení toho, aby kůň bez pohybu zůstal stát.
Zkuste si představit
situaci, kdy se potkáte s někým neznámým. Co uděláte? Postavíte se proti němu a
zeptáte se: „A ty jsi kdo?“ Nebo si jen mlčky potřesete rukou. To je vlastně
„přátelská hra“, která naznačuje: „Já jsem přátelský. Jak přátelský jsi ty?“
Pamatujte si, že přátelské je pro koně všechno, co se k němu stejnoměrně a v
rytmu přibližuje. To je začátek každé komunikace.
Pokud přistupujete ke koni,
nepodávejte mu dlaň, ale hřbet vaší ruky k očichání. Tam je totiž nejvíce
pachů. Mějte přitom na paměti, že ruka podaná dlaní nahoru je ofenzivní,
zatímco ruka podaná hřbetem nahoru je defenzivní.
Někteří koně – dokonce i
takoví, kteří jsou již řadu let ježděni – nedostali nikdy příležitost skutečně
poznat sedlo, které na svém hřbetě nosí. Ale přátelskou hru můžete hrát i s
jeho sedlem, přehazovat ho přes koně, dotýkat se jim těla koně a řadu dalších
věcí, dokud se kůň v přítomnosti sedla nezačne cítit bezpečně. Většina koní se
před sedláním uvazuje, aby neutekli, jakmile se k nim se sedlem přiblížíte. My
naopak necháme koně, aby si k sedlu sami došli, kousli si do něj a přesvědčili
se, že jim neublíží. Začněte tím, že s koněm bez přestávky intenzivně hrajete
pohybové hry, až je unavený, nechejte ho odpočívat v blízkosti sedla. Pokud to
tak budete dělat každý den, za čas se stane, že kůň vyjde ze stáje a začne se
rozhlížet, kde uvidí sedlo, aby si u něj mohl odpočinout.
V průběhu „přátelské hry“
pozorujte oči, uši a ocas koně. Pokud s ním rozčileně švihá do vzduchu, měli
byste něco dělat jinak. Hrejte s ním tuto hru tak dlouho, dokud se kůň
nepřestane hýbat. Pokud nemáte jistotu, že vám se strany koně nic zlého
nehrozí, použijte bič (vaší „prodlouženou ruku“). Začněte se jím dotýkat těch
míst na těle, které si je kůň schopen sám ošetřit pomocí zubů nebo šviháním
ocasu. Zvláště drbání na kohoutku mají koně rádi, protože jsou od
přírody zvyklí, se v této oblasti přátelsky oštipovat. Naopak na břiše nebo pod
ocasem nejsou na hlazení zvyklí, protože se na tato místa jiní koně se
svými zuby nedostanou.
Při všech těchto úkonech
jsou nezbytné dvě věci. Zaprvé musíme koni umožnit udělat pár kroků (s hlavou
natočenou směrem k vám a s povoleným provazem) a zadruhé stále udržovat rytmus.
To dává koni jistotu, protože ví, jaký pohyb se bude opakovat. Tuto hru
hrajte opakovaně mezi ostatními hrami, abyste svého koně uklidnili a udrželi
vyváženost mezi dominancí a přátelstvím.
2.
Dikobrazí hra (Porcupine Game)
Každý kůň je vybaven
instinktivním chováním, které označujeme jako „obranný (opoziční) reflex“. Ten
se objevuje v okamžiku, kdy kůň nemá možnost nikam utéci. Díky tomu se kůň
vzpírá otěži, která ho omezuje v pohybu, nasazení ohlávky nebo stisku
jezdcových holení. Je to také důvod, proč jsou koně neklidní a ocitají se v
nesnázích v úzkých prostorách, kupříkladu v přívěsech na převážení koní. Strach
z omezeného prostoru totiž patří k jejich strategii přežití.
„Dikobrazí hra“ učí koně
ustupovat před tlakem. Většina lidí příliš spěchá a řadu věci řeší silou, ale
my bychom měli vsadit spíše na trpělivost a vytrvalost a prostřednictvím
stálého tlaku, působícího na daném místě, koně naučit, že se tohoto
nepříjemného pocitu zbaví tím, že ustoupí. Důležité však je, že nikdy nesmíme
ve svém snažení přestat, dokud kůň neudělá to, co po něm chcete. Ale
nemusíte mít obavy. Prošlo mi už pod rukama několik tisíc koní,ale u žádného z
nich to netrvalo déle, než dva dny.
Mějte však na paměti, že
koně jsou na tuto hru skutečnými odborníky a rádi zkoušejí, kdo z vás jako
první podlehne vyvíjenému tlaku. Ubezpečte svého koně, že ve svém působení
dokážete vytrvat tak dlouho, dokud neustoupí. Vždycky je potřeba začít zlehka a
tlak pomalu, ale vytrvale stupňovat, dokud se kůň nepodvolí. (Birger Gieseke
teorii čtyř fází vysvětluje následovně: zpočátku se místa na těle dotkejte
lehce jako moucha. Potom zesilte svoje působení jako ovád, a když
ani to vašemu koni nic neříká, představte si, že jste krkavec. Nakonec
se staňte orlem, zatínajícím drápy do své kořisti. Jakmile však kůň
zareaguje, přestaňte s vyvíjením tlaku a pohlaďte ho na místě, na které jste
předtím tlakem působili. Tím ho obměkčíte).
Dokážete svého koně přimět
k pohybu dopředu, dozadu, do stran nebo nahoru a dolů pomocí jemného tlaku
konečků svých prstů? Váš kůň by měl být schopen na tento tlak reagovat
ustoupením a zastavit, jakmile přestanete tlak vyvíjet a začnete ho drbat.
Prostřednictvím
„dikobrazí hry“ učíme koně také ustupovat, zvedat nohy, stáčet jeho nos ke
špičce ohonu, nebo mu kupříkladu snížit hlavu, takže ho bez problému nauzdí
i malé dítě. V tomto případě je základem úspěchu vaše vytrvalé tlakové
působení na týl koně (zhruba v místě, kde bývá umístěn nátylkník). Tlačte
na krk koně vytrvale, ale jakmile se kůň tlaku podvolí, ihned přestaňte
působit! Tím mu nejsrozumitelněji dáte najevo, že udělal něco dobře. Odměňte
každý centimetr, o který se kůň snížil hlavu, uvolněním tlaku, aby poznal, že
je to příjemné. Nakonec na lehký dotyk vaší ruky kůň skloní hlavu až k zemi.
Když se vám to podaří, zkuste koni hlavu stočit tak, že se koncem nosu dotkne
špičky svého ocasu. Tím ho ovládnete z plných padesáti procent,
Ustupování před tlakem je
také základem couvání. Zapamatujte si, že jestliže nebudete schopni svého
koně přimět, aby couval, nikdy si nezískáte jeho důvěru a respekt.
„Dikobrazí hru“ je možné
hrát pouze v blízkosti koně. Maximální možná vzdálenost je přitom omezena
délkou vašeho biče.
3.
Řídící nebo také pohybová hra (Driving Game)
„Řídící
hra“ učí koně podléhat sugesci, tj. reagovat na vaše myšlenky. Jedná se o
přirozenou hru, kterou koně mezi sebou s oblibou hrají po celý den, za pomoci
pohledu, pohybu uší, ocasu nebo nohou. Je to řeč těla, kterou vyjadřují
„když se nepohneš, kousnu tě nebo kopnu!“ Principem je výzva „pojď jsem“
nebo naopak „běž ode mě pryč“.
Koně
„řídící hru“ hrají mezi sebou následovně. Představte si, že jsem kůň a chtěl
bych, aby můj hřebec poodešel, protože stojí u mého žrádla. Kdybych byl kůň,
sklopil bych uši a přísně se na něho podíval „pohledem zlé tchýně“.
Potom bych začal kývat hlavou v určitém rytmu. To je pokyn pro níže postavené
zvíře, aby opustilo místo, kde se právě nachází. Až bych dosáhl svého,
odměnil bych koně „pohledem přívětivé babičky“. Pokud by ale neustoupil,
čekalo by ho kousnutí nebo kopnutí (4.fáze), tak, jak je to běžné ve stádě.
Pamatujte si: VŽDYCKY MUSÍTE DODRŽET SVŮJ SLIB – a to i v případě hrozby. Jenom
tak máte šanci stát se skutečným „alfa“ zvířetem v žebříčku koňské
hierarchie. Neboť právě „alfa“ zvíře je to, které ostatní koně uvádí do pohybu.
Je nedotknutelné (proto vám v této roli ze strany koně nehrozí žádné fyzické
napadení) a při pohybu se neohlíží, jestli za ním zbytek stáda běží. Neptá se:
„tak jdete za mnou nebo ne?“, protože ví, že když se dá do pohybu, zbytek koní
automaticky běží za ním.
Tato
hra navazuje na „dikobrazí hru“, protože se kůň nejprve musí naučit podvolit se
fyzickému působení. Teprve potom je schopen reagovat na psychický nátlak.
Ve
své podstatě je „řídící hra“ hrou na návrhy a sliby. Pokud nenásleduje
vaše návrhy, vyvoďte z toho důsledek – narazí na váš fyzický nátlak tj. na
vlnící se provaz, zvednutý bič, nebo napřaženou ruku. Nikdy se ale nesnažte
koně bít“. Koně na bití reagují velmi citlivě. Pokud koně úmyslně udeříte,
bude vám to dávat za vinu a možná vám to i oplatí. Nejhorší na tom je, že
kůň tomuto způsobu potrestání nerozumí. Navrhnete-li mu ale, aby se pohnul, on
tak neučiní a narazí proto na fyzický odpor, pochopí, že musí jít z cesty…
byl to přece jeho úkol, vyhnout se působení tlaku! Nebude Vám dávat vinu a když
to zkusíte podruhé (nebo potřetí), určitě se pohne.
Nejhorší,
co můžete svému koni provést, je ho obelhat! Vždycky musíte dodržet to, co mu
slibujete. Kůň totiž velmi dobře rozpozná situaci, kdy jste nedodrželi svůj
slib a oplatí vám to nedostatkem důvěry a respektu. On si je totiž dobře vědom
skutečnosti, že potřebuje vůdce, který vždycky dodrží to, co slíbí, který nelže
a který je spravedlivý stejně jako čtyřnohý vůdce stáda.
Nyní
zkuste zjistit, zda-li jste schopni přimět koně k couvání pouhým pohybem
zápěstí a prstů (jako by jste ho chtěli postříhat vodou). Zkuste uvést do
pohybu přední část jeho těla tím, že ukážete nataženým prstem na jeho oko.
Pokuste se rozhýbat jeho zadek, aniž by se vám přitom přestal dívat do očí, a
to tak, že působíte na jeho záď prostřednictvím provazu (nezapomeňte však na
udržení bezpečné vzdálenosti). Pokud se vše podaří, podrbejte koně na čele a
naznačte mu, že to udělal správně. Potom hru opakujte. Nakonec možná dosáhnete
toho, že k vám kůň otočí hlavu už v okamžiku, kdy ho zezadu budete upřeně
pozorovat.
„Přátelská
hra“, „dikobrazí hra“, a „řídící hra“ představují tři základní komunikační
metody při kontaktu s koněm. Kupříkladu, pokud chcete koně nasedlat, vždycky
hrajete „přátelskou hru“. Pokud chcete koni nasadit ohlávku nebo zvedat nohy,
využijete „dikobrazí hry“. Pokud sedíte na koni a držíte bičík, hrajete „řídící
hru“.
Všechny
tyto hry, mají určitou posloupnost. Základem je „přátelská hra“ a pokud ji plně
ovládáte, ostatní hry už na ni můžete stavět jako kostky. Nebojte se ji,
protože každý tvor na světě „přátelskou hru“ ovládá. U „dikobrazí a řídící hry“
můžete očekávat různé výsledky, ale každý z Vás může pohybovat rukama, otevírat
a zavírat dlaně nebo si je „prodloužit“ použitím biče, pohybujícího se v pravidelném
rytmu.
Tak
to je DAR! Dar komunikovat s koňmi... Chtěli byste ho mít také, že?
4.
Jo-Jo hra (Yo-Yo Game)
Nyní
se dostáváme k tomu, jak poslat svého koně dozadu a dopředu v přímých
liniích (zpočátku možná ne tak úplně přímých, ale časem se vám to jistě
podaří).
Jistě
jste už přišli na to, že někteří koně k vám velmi rádi přicházejí, ale ustoupit
jakoby neuměli, pouze utéct. Jiné snadno přimějete k tomu, aby se od vás
vzdálili, ale velmi těžko je přesvědčíte, aby přišli do vaší blízkosti. Je to
právě „Jo-Jo hra“, prostřednictvím které můžete nalézt rovnováhu mezi těmito
dvěma pohyby.
Tato
hra také mění rychlost pohybu koně, takže se často označuje jako „speed
kontrol“ neboli kontrola pohybu. Díky ní se váš kůň může pohybovat na lonži
různou rychlostí a ve cvalu určuje, na kterou nohu bude váš kůň cválat. Je však
bezpodmínečně nutné, aby kůň nejprve zvládl pohyb v kroku a později i klusu.
První
fáze snahy o couvání začíná „pohledem zlé tchýně“ a kmitajícím
ukazovákem, který ukazujete koni, stojícímu čelem proti vám. Potom rozvlňte
čtyřmetrový provaz. Začněte zlehka, ale potom přidávejte na intenzitě, až se
začne třást i ohlávka a kůň se začne cítit nepříjemně. Pokud se kůň tomuto
pocitu pokusí uniknout tím, že ustoupí, okamžitě přestaňte se svým působením a
dejte mu tak vědět, že cvik provedl správně.
Pokud
se kůň v průběhu „Jo-Jo hry“ pokouší kolem vás proběhnout, nebo k vám stojí
natočený bokem, dává vám najevo, že se v jeho hodnotovém systému nacházíte
hodně nízko. Kůň by měl být natočený vždycky přímo proti vám a nespustit z vás
oči.
Když
se kůň od vás bez potíží vzdaluje, zkuste na něj zapůsobit, aby přišel zpátky k
vám. Rytmicky si přitáhněte provaz a „ručkujte“ po něm tak, aby lehce
prokluzoval mezi vašimi dlaněmi, dokud kůň o krok nepřistoupí. Jakmile se tak
stane, okamžitě rozevřete dlaně a dejte mu vědět, že cvik provedl správně.
Potom ho k sobě znovu rytmicky přivolejte. Když konečně dojde těsně před vás,
přestaňte s jakoukoliv aktivitou a podrbejte ho na hlavě. Potom ho znovu
vyšlete směrem od vás a znovu přivolejte, dokud všechno neprobíhá zcela bez
problémů. Mějte přitom na paměti, že mezi ochotou koně se od vás vzdálit a
přiblížit musí být opět rovnováha a kůň od vás musí couvat stejně rychle, jako
se k vám blíží. Pokud kupříkladu dobře couvá a nerad se k vám přibližuje (nebo
naopak), můžete tím hodně zkazit. Když se totiž zamyslíte nad světem, ve kterém
žijeme, zjistíte, že všude rovnováha existuje. Možná, že z jógy znáte energii
Jing a Jang, které tuto rovnováhu zajišťují.
„Jo-Jo
hra“ složí k tomu, abyste zvýšili váš respekt. Pomocí této hry vysíláte
koně směrem od sebe a k sobě, aniž byste se přitom hnuli z místa. Je to vlastně
jakási kombinace „řídící hry“ a „dikobrazí hry“.
Každý,
kdo chce být „alfa“ zvířetem pro svého koně, by se měl umět otočit k němu zády
a prostřednictvím „Jo-Jo hry“ rozkývat provaz tak, aby se kůň od něj vzdálil na
pět kroků a znovu se k němu vrátil. I to vám napomůže stát se skutečným horsemanem,
protože tak získáte cit pro pohyb lana i pro to, kde se v každém časovém
okamžiku nachází váš kůň. Později vám to také umožní získat nezávislý sed, bez
kterého není možné stát se dobrým jezdcem.
Je
to také úkol, bez jehož zvládnutí nelze koně zastavit. Pokud se vám tahle
hra daří v kroku, můžete i běžet, a pak zkuste zastavit. Kůň by vás měl
neprodleně následovat. Díky této hře jste si vytvořili určitou „brzdu“ ve svém
koni.
5.
Kruhová hra (Circle Game)
Mnoho
lidí se sice domnívá, že se jedná o pouhé lonžování, ale ve skutečnosti je to
něco o mnohem významnějšího. Je to nejenom fyzické, ale ve stejné míře
také psychické cvičení, při kterém se kůň naučí, že jeho úkolem je
udržovat stále stejnou rychlost a vzdálenost od nás, dokud po něm nezačneme
požadovat něco jiného. Při normálním lonžování většinou kůň obíhá neustále
dokola na vnějším kruhu, zatímco cvičitel bez přestání pošvihává bičem o zem,
aby koně udržel v daném tempu. Tělo koně je tak sice trénováno, ale jeho
myšlenky se přitom toulají kdovíkde.
„Kruhová
hra“ začíná vysláním koně do kruhu. Nakreslete si na zemi určitou metu, kterou
vaše nohy nesmějí opustit. Potom přivolejte koně, zahrajte si s ním „přátelskou
hru“ a za pomocí „dikobrazí hry“ a „Jo-Jo hry“ ho vyšlete od sebe tak, aby se
zadníma nohama dostal na kruhovou dráhu. Potom se zaměřte na první zónu,
protože právě ta uvádí do pohybu přední nohy koně. Potom již stačí aplikovat
„řídící hru“ a kůň je tam, kde má být. Měl by se pohybovat beze změny směru
nebo rychlosti tak dlouho, dokud ho k tomu sami nevybídnete.
Není
přitom nutné stále se otáčet a mít koně na očích. Už staré čínské přísloví
říká, že „pokud vám kůň při lonžování zmizí zleva za zády a nezmění směr, musí
se vpravo opět vynořit“.
V
průběhu „kruhové hry“ se váš kůň naučí svižně vykročit kupředu a požadovanou
rychlostí se pohybovat kolem vás tak dlouho, jak si jen přejete, zatímco vy
jenom uvolněně stojíte a opíráte se o bič. Tajemství úspěchu spočívá v tom, že
pokud kůň dělá to, co po něm požadujeme, necháme ho zcela v klidu. Když sám od
sebe něco změní, něco proti tomu podnikneme. Pokaždé, když zastaví nebo změní
rychlost, přivolejte ho a opět ho vyšlete na kruh. Kůň rychle zjistí, že je
pohodlnější zůstat na vnějším kruhu.
Koně,
pohybujícího se po kruhové dráze, zastavíme tím, že zaměříme „řídící hru“ na
jeho záď. Váš kůň se totiž neustále ptá: „Mohu vstoupit?“ Vnitřním uchem je
přitom natočen směrem k vám, vnitřním okem vás neustále pozoruje a je kdykoliv
připraven vykročit za vámi.
Nezapomeňte,
že byste měli po koni požadovat minimálně dva okruhy a maximálně čtyři okruhy
kolem vás (v dalších úrovních se počet okruhů zdvojnásobuje). Pokud bez pobídky
zvládne dva okruhy, dokazuje, že vás respektuje a splnil svůj úkol. Po čtyřech
okruzích mu však daný úkol začne připadat nudný.
Pokud
chcete udržet svého koně v kondici fyzicky, psychicky i emociálně, není 32
koleček na lonži tím nejlepším způsobem. Chcete-li proto po něm více pohybu na
kruhu, přidejte k němu další dva úkoly dle vaší fantazie. Vyhledejte překážky a
hračky, nerovný terén, požadujte po koni, aby zrychloval nebo zpomaloval,
zkracujte nebo prodlužujte provaz…Dosáhnete tak vynikajících výsledků a
komunikace s vaším koněm se tím výrazně zdokonalí.
Nezapomeňte
se na všechny tyto hry dívat očima koně!
6.
Stranová hra (Sideways Game)
Čím
lépe se váš kůň pohybuje směrem dozadu a do stran, tím lépe zvládne také vše
ostatní. Vyzkoušejte si to!
Pokud
jste to nikdy s koněm nedělali, vyšlete do strany nejprve jeho hlavu, potom
záď, potom znovu hlavu a opět záď, až dosáhnete stejnoměrného pohybu a kůň se
pohybuje do boku celým tělem. Jako pomůcku využijte pro tuto hru plot, stěnu
stáje, nebo jinou překážku, která zabrání zvířeti pohybu dopředu. Ideální délka
provazu je v tomto případě
Opakovaně
se ubezpečte o tom, že máte dostatečně dlouhý provaz, takže když kůň ustupuje
směrem od vás, nenarazí na jeho konec. Pokud je hlava koně příliš vzdálená,
jeho záď by měla trochu zrychlit. Zatočte proto koncem provazu nebo zahrozte
koni rozkmitaným bičem. Často není nutné „kousnout“ (dotknout se bičem těla
koně), ale pokud jste kousnutí koni slíbili a on přesto neuposlechl, kousněte.
Nebude
to dlouho trvat a váš kůň pochopí, co po něm požadujete. Nezapomeňte však
procvičovat překroky směrem doleva i doprava, protože jako lidé se dělí na
„praváky“ a „leváky“, také koně mají jednu „dobrou“ (oblíbenou) a jednu
„špatnou“ (neoblíbenou) stranu.
7.
Prostorová hra (Squeeze Game)
Protože
koně mají od přírody strach z omezení svého pohybu, nenávidí úzké a uzavřené
prostory. Z tohoto důvodu s nimi hrajeme „prostorovou hru“, která jim v tomto
směru pomůže být klidnější a odvážnější.
Postavte
se
Dbejte
přitom na to, aby se v tomto omezeném prostoru kůň vždycky cítil příjemně, tedy
abyste měli vždycky dostatečně dlouhý provaz, kdyby se kůň na konci uličky
chtěl rozběhnout. Potom koně otočte a nechejte ho proběhnout v opačném směru
zpátky. Nakonec si budete určovat, zda-li tento omezený prostor kůň projde
krokem, prokluše, nebo procválá.
Když
zvládnete tuto hru, nebude pro vás příště problém poslat koně do přívěsu, aniž
byste tam museli vstoupit před ním.
Těchto sedm her vám zcela zřetelně odhalí každou slabinu a každé „já nechci“ u vašeho koně a pomůže vám k jejich odstranění, protože právě zde leží klíč k získání mírnějšího, odvážnějšího a všestrannějšího koně. Naleznete při nich také odpovědi na své vlastní otázky při vaší přeměně na horsemana.
Text je okopírován ze stránek, které už neexistujou! Ale na kopírování mám povolení!!